Perioada
4 decembrie 2019 - 15 ianuarie 2020
Ștefan Pelmuș a expus la Rotterdam și Eindhoven, a participat la Bienala de la Kosice, a fost prezent pe simeze la Zoersel, Edegen și Bruxelles și a participat la Bienala de Artă din Ankara. Lucrările sale au fost apreciate la galeriile „Wiesbaden”, „Five Plus Gallery” și „Art Bodensee” din Austria, precum și la Stockholm, Budapesta, Munchen sau Ottawa, opera sa artistică fiind la fel de bine primită la Paris, la Galeria „Saint Germain”, cât și la Galeria Fundației de Artă „Soleil de L’Est”. În România, a expus la Muzeul de Artă din Timișoara și Muzeul de Artă din Bistrița, fiind recompensat cu Premiul I la Bienala de Artă „G. Pătrașcu” din Târgoviște, cu Premiul special „G. Tătărascu” București și cu Premiul U.A.P. pentru pictură.
„De bun simț este să spunem că peisagistica simbolică este dominată de elemente creștine, că tablourile dau impresia de «icoane fără sfinți», că par a fi imagini decupate dintr-o perdea vegetală paradisiacă. Amatorii de decriptări de simboluri pot consulta cu folos Structurile antropologice ale imaginarului de Gilbert Durand și vor găsi de toate în legătură cu simbolista cupei, peștelui, spadei, bărcii, oului cosmic, Graal-ului, potirului etc. în diferite culturi și religii.
Altceva mi se pare însă important în arta lui Pelmuș, nu această vânătoare de simboluri (...). În tablourile sale nu ai pentru ce să scotocești, căci totul e la vedere. Atitudinea pictorului față de simboluri mi se pare admirabilă. Numai la auzul cuvântului «misterios», «simbol», oamenii de treabă își zburlesc bibliografiile, își dau ochii peste cap și iau o poziție meditativă. Pelmuș nu are pic de încrâncenare. Le mânuiește firesc, ca pe niște lucruri, cu o neascunsă bucurie, cu bucuria și seninătatea cu care un copil își arată jucăriile unui prieten venit în vizită. Pentru el, problema e rezolvată: abstracțiile au carnație.” Ion Mureșan
Expoziția poate fi vizitată la Centrul Multicultural de luni până vineri, între orele 14:00 și 19:00, până pe 15 ianuarie 2020 și este organizată în parteneriat cu Centrul Judeţean pentru Cultură Bistriţa-Năsăud, cu sprijinul Gil Corona.